تجسمی > گزارش

نگاهِ شرقی- غربی در آرت فیر بزرگ فرانسه ۲۰۱۵

IMG_4443

نگاهِ شرقی- غربی در آرت فیر بزرگ فرانسه ۲۰۱۵Reviewed by صالح تسبیحی on Apr 13Rating: 5.0

آرت فیر معتبر و بزرگ فرانسه در ماه مارچ امسال (مصادف با فروردین) در گراند پاله‌ی پاریس برگزار شد. در این نمایشگاه۱۴۵ گالری از ۲۰ کشور شرکت داشتند. ۳۰ نمایشگاه انفرادی (سولو شو) نیز در این آرت فیر برگزار شده است. آرت فیر فرانسه بخش‌های جنبی جالب توجهی هم به همراه دارد. در این گزارشِ اختصاصی، نگاهی اجمالی به این نمایشگاه خواهیم داشت.
آرت فِیر فرانسه ۲۰۱۵
نمایشگاه امسال بارِ دیگر نشان دهنده‌ی استعداد و انگیزه‌های فوق العاده و بکر هنر آسیا بود. از بینِ تمامی شرکت کنندگان با ملیت‌های گوناگون، آثار هنرمندان کره‌ی جنوبی توجه بیشتری را به خودش جلب کرد. گالری «جرالدین بانیر» ارائه دهنده‌ی اثرِ «جونگ مین چوئی» کره ایست: مجسمه‌هایی که به وسیله‌ی ریسمانی پارچه‌ای به هم متصل شده‌اند و به رویِ هرکدام قطعه‌ای شعر قرار گرفته. از بالا گُل هایِ سیمی آویزان شده‌اند. کلیتِ عنکبوتی شکلِ سیم‌ها به یادآورنده‌ی آثارِ سیمون بورگیس است. همانطور که از نامِ آثار او پیداست (بیعتی با بورگیس)، این آثار در واقع مقیاسی کوچک از مفهوم کلی مجسمه‌های سیمی و عنکبوتی بورگیس هستند.
۱۰
۰۴
گالریِ جرالدین تمرکز بیشتری روی هنر معاصر چیدمانی در شاخه‌ی نئو پاپ (هنر مدرن عام) کرده است. از وسایل متفاوتی برایِ خلق اثر استفاده می‌کند و تعاملی همگام با دیگر شاخه هایِ هنر مفهومی دارد. در اثرِ «فرانچسکا گاگیلاردی» شاهِدِ فشنگ‌هایی در قالبِ رُژِ لب هستیم که به وسیله‌ی پارچه‌ای سُرخ به هم متصل شده‌اند. استخوان‌هایی پوشیده شده از پَر اثر «لارنس لو کنستانت» کنارِ مجسمه‌ی فوق العاده‌ی «خاویر سامرز» از کوکِ ساعت و استخوان پرنده قرار گرفته.
۰۵
مشخص‌ترین اثرِ گالری جانکوسن، متعلق به هنرمند کره‌ای «جونگ مین سو» است: لوله‌های کاغذی روغنی کوچک که با قرار گرفتن در کنار همدیگرتصویر متحرک موزاییکی ساخته‌اند. لوک نیوتون در این قسمت به وسیله‌ی انبوهی مداد رنگی یک اسلحه ساخته است.
۰۷
یکی از آثارِ فوق العاده‌ی نمایشگاهِ امسال، اثر هنرمند کره‌ای «کونگ آ هو» بود. از فاصله‌ی دور وقتی به اثر نگاه می‌کنید متوجه تصویری با جزئیات بسیار می‌شوید که همین مسئله شما را تا جلوی اثر می‌کشاند. اثر شبیه یک بارانِ رنگارنگ است که به ناودان برخورد می‌کند و سپس سرازیر می‌شود. جزئیات ِ اثر با دقت بسیار زیادی کار شده است؛ جنس روغنی تصویر و ریزه کاری‌های جذابِ آن می‌تواند تا ساعت‌ها چشم را به خودش مشغول کند. «کونگ آ هو» هرکدام از بوم‌ها را با پنجاه لایه رنگ پوشانده و سپس به طورِ جداگانه میزانِ تاثیرِ هر کدام از رنگ‌ها را در نقاطی مشخص کم و زیاد کرده و سپس خورده‌های رنگی را با استراتژی تعریف شده در محل‌های مختلف چسبانده است.

در بخش انفرادی، «دنیس مانفلو» با مجسمه‌های بتنی و شکتگی‌های فیگوراتیو خود حضور دارد.
IMG_4463

«اروین اولاف» هنرمندی است که اثرش به گذر عمر و زمان اشاره دارد. سه تابلوی تلخ او «بودم، هستم، خواهم بود» نام گذاری شده‌اند.
IMG_4474
«لوک نیوتن» با استفاده از گوشی عظیم الجثه‌ای، طناب داری برساخته است. نگاه جالب او به ابزاری روزمره اندکی انتقادی هم هست.
IMG_4468
«پَتریک هیوز» از دیگر هنرمندانی ست که توانسته چشمان زیادی را به سمتِ آثارش خیره نگاه دارد. گالری «فلاورز» آثار عظیمِ او را ارائه کرده است. نقاشی‌های تو در تویِ «پتریک هیوز» با توجه به موقعیتِ قرارگرفتن در کنج و سوکِ سالُن، و همینطور عمق تصویری و جزئیاتِ دقیق، حس تحرک را به بیننده القاء می‌کند. استفاده از قانونِ خطایِ دید موجب شده است که قدم زدن جلویِ اثر مساوی با حرکت کردنِ زوایای آن باشد.
۱۱-(۳)

۱۱-(۴)

۱۱-(۵)

۱۱

۱۲

۱۳
«کیمیکو یوشیدا» ژاپنی مجسمه‌ی شخصیت هایِ معروف را با رنگ‌های غلیظ و به شکلی نامتعارف ارائه کرده است.
۱۴
گالریِ «اِی بِنامو وی» آثار هنرمندان چینی را به نمایش گذاشته است. «لی هُنگ بو» مسجمه‌های پُرتره‌ای ساخته که به وسیله‌ی کاغذ فشرده و چسبناکی پوشیده شده‌اند. استفاده از این متریال امکان کشیده شدنِ سرِ مجسمه‌ها را به وجود آورده است. در کنارِ پُرتره‌ها، کوزه‌هایی قرار دارند که به وسیله‌ی‌‌ همان بافتِ کشوارِ کاغذی (کاغذی که در مراسِم عروسی از آن برایِ تزئین استفاده می‌شود) به اطراف کشیده شده‌اند. می‌توانید سرِ مسجمه‌ها و کوزه‌ها را به هر سمتی که می‌خواهید بِکشید!
(تصاویر شماره ۱۶، ۱۷، ۱۸)
کارل لاگاس با اثری به نامِ «قطعه‌ای از بهشت» اتوموبیلی گران قیمت را با روشک سفید پوشانده و دلارهای بزرگی دور آن ریخته است. می‌توان اثر او را نقدی بر سرمایه داری دانست.
IMG_4459
«وُلفگانگ استیلر» هنرمند آلمانی ست که سال‌ها در چین زندگی کرده است. از تاثیر گذار‌ترین هنرمندان در تغییر ساختارهایِ هنریِ قرن بیستم شناخته می‌شود. مجموعه‌ی «مرد چوب کبریتی» معروف‌ترین اثر اوست. اثر او در نمایشگاه بدون هیچ توضیحی، از آثارِ شگفت انگیزِ آرت فِیر بود.

بخش جنبی:
هنرمندانِ سنگاپور و جنوب شرقی آسیا
میهمانان افتخاری نمایشگاهِ سال ۲۰۱۵، سنگاپور و کشورهای جنوب شرقی آسیا هستند. «لولا لنزی» تنظیم کننده‌ی این فراخوان است. «لنزی» که بیشتر به گردآوری و برگزاری نمایشگاه‌ها مشغول است، پیش از این به عنوان یک متخصص هنر آسیای شرقی، نمایشگاه «چشم هیز: هنر معاصر آسیا» (سپتامبر ۲۰۱۴ تا ژوئن ۲۰۱۵) در شهر استانبول برگزار کرده.
هشت گالری در کشور سنگاپور از جُمله گالری هنر جمعی، چان هامپ، عناصر فضای هنری، ساندرام تاگور و همینطور کارگاه تجسمیِ یئو ارائه دهنده‌ی آثاری از هنرمندانِ مستعدِ کامبوج، برمه، مالزی، اندونزی، فیلیپین، ویتنام، تایلند و سنگاپور هستند.
کنفرانسی (به زبان انگلیسی) با موضوع: «سنگاپور و آسیای شرقی: موسسات و هنر امروز» در روز چهارشنبه ۲۶ مارچ، از ساعت ۱۴: ۳۰ تا ۱۶: ۳۰، به همراه نمایش ویدئو به عنوان مکمل نمایشگاه برگزار شد. به افتخار ۵۰ سال ارتباط فرهنگی و برگزاری نمایشگاه «سنگاپور و فرانسه»، هنرمند سنگاپوری «هُن کوآن سای» از چیدمانی عظیم با عنوان «لینگ تینگ N°۲» در جشنِ جوبلی پرده برداری کرد.
Universe-of-Water-Particles-on-the-Grand-Palais_main

۵۱۲۴۴۴۴۰۱_۶۴۰

۴_۱۴۰_۵۴۲۲_۲۰۱۴-۰۳-۲۸-©-Michel-Setboun-AFP-Service-Art-Paris-Art-Fair-1020x520
نمایشگاهِ «فستیوالِ سنگاپور و فرانسه» (۲۶ مارچ تا ۳۰ ژوئن ۲۰۱۵ www. singapour-lefestival. com) به وسیله‌ی موسسه‌ی فرانسه، موسسه‌ی میراث ملی، مرکز هنر ملی و وزارت جوانان و امور خارجه‌ی سنگاپور و وزارت امورخارجه و وزارت فرهنگ فرانسه به افتخارِ ۵۰ سال رابطه‌ی فرهنگی فرانسه و سنگاپور برگزار شد.
کریو دو تمپل
تنها و بزرگ‌ترین نمایشگاه اختصاصی طراحی اروپا همزمان با آرت فیر فرانسه در قلب پاریس برگزار شد. گزارش جداگانه‌ی این نمایشگاه را به زودی در انگار خواهید خواند.

 

(برای تکمیل این گزارش از یادداشت استاتیکا مگزین نیز استفاده شده است)

نظر بدهید

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر دهید.