تجسمی > یادداشت

طراری به شیوه پست مدرن

10538405_812902322087139_7860864645338088416_n

طراری به شیوه پست مدرنReviewed by مریم امیرفرشی on Sep 21Rating:

درباره‌ی نمایشگاه یک روزه‌ی بلک‌هند در گالری محسن

 

به صرف موز و اسکناس به گالری محسن دعوت شدم. چیزی از نمایشگاه نمی‌دانم حدس می‌زنم که این عنوان مربوط به یک چیدمان یا اجراست. پله‌های گالری مملو از برگه‌های تبلیغاتی ارزان قیمت است. تاریکی فضا وصدای موزیک جاز، من را یاد کلوپ‌های شبانه فیلم‌های خارجی می‌اندازد. منتظر یک غافلگیری، وارد می‌شوم و اتفاقن غافلگیر هم می‌شوم. در و دیوار ترو تمیز گالری محسن به شیوه‌ای قابل پیش‌بینی تخریب شده‌اند وتمام فضای آن پوشیده از آثار گرافیتی به صورت نقاشی، حجم و چیدمان است وامضای خالق آثار عنوانی است که اخیرن وجودش بر درودیوار شهردرفضای مجازی سر و صدای زیادی بیشتری به راه انداخته.

عنوان گرافیتی بیش از اینکه یک سبک اجرا درنقاشی دیواری به شمار بیاید زمینه یک مفهوم است که نحوه پیدایش آن در نوع متفاوتی از طرز تفکر و زیست هنرمند به لحاظ محتوا و شکل اجرای آن دررسانه‌های دیگر همچون موسیقی، ادبیات وسینما ریشه دارد. سابقه نقاشی گرافیتی درغرب مربوط به دهه‌های ۷۰و۸۰میلادی است. جذابیت آثار گرافیتی تضاد دوگانه مفهومی است که در طول سالیان متمادی برای نوع بشر وجود داشته. تضاد میان خیر و شرکه به نوعی قهرمان وضد قهرمان را تولید می‌کنند. مفهومی که در ادبیات کهن ایران، به واژه طرار به صورت نمونه‌ای از آن می‌توان اشاره کرد یا مشابه خارجی آن‌‌‌ همان رابین هود است. طرار زندگی معمولی خود را دارد اما به نفع آسیب دیدگان اجتماع و فقرا از دیگران دزدی می‌کند. عمل ایشان مغایر قانون است اما مردم فرودست ایشان را دوست دارند. گرافیتی کار‌ها اغلب به دور از چشم دیگران آثارخود را در فضاهای شهری خلق می‌کنند، طراری ایشان به شیوه‌ای پست مدرن اجرا می‌شود!!. آثار ایشان مفاهیم اعتراضی اجتماعی یا سیاسی را دنبال می‌کند وسبک وسیاق زندگی این افراد ویژگی‌های خاص خود را دارد. برای ایشان فروش یا ماندگاری اثراهمیتی ندارد وغالبن نا‌شناس هستند. نمونه بارز یکی از همین هنرمندان، فردی انگلیسی‌تبار است که به نام بنکسی شهرت دارد. بلک‌هند خالق آثار به نمایش درآمده در گالری محسن که چند اثر تاثیر گذار وبا کیفیت وی در رسانه‌های اجتماعی به صورت گسترده‌ای بازتاب داشت در این نمایشگاه به حد ممکن، ساختار و ویژگی‌های مفهومی آثار خود را به آثاری سطحی، شعاری و دم دستی تقلیل داده.

ازمواردی که وی پیکان تیز اعتراض و نقد خود را به سمت ایشان گرفته، سیستم بازار هنر، بچه معروف‌های هنرهای تجسمی ودست‌های پشت پرده این بازار، معروف به پدر خوانده هستند. آثاربلک‌هنددر این نمایشگاه با دو چالش اساسی روبه‌روست:

اول ماهیت رفتار خود به عنوان هنرمند گرافیتی که با نمایش آثارش در یک گالری، هرچند مخروب، رویکردی مشابه‌‌‌ همان هنرمندانی را داشته که جهت تیز پیکان نقد را سمت ایشان نشانه رفته. نمایش آثار بلک‌هند توسط خود وی بر خلاف منش مفهوم گرافیتی است. بر این اساس شهرت، توجه وقابلیت خرید و فروش آثار مغایر رسالت در پیش گرفته هنرمند گرافیتی به نظر می‌رسد. گویا وی با این عمل در جستجوی تطهیر خود درمقابل مخالفین‌اش در مواجهه با نوع نگرش وبرخورد با مسایل سیاسی و اجتماعی، برآمده. مورددوم نحوه بازنمایی سوژه‌های مورد نقد می‌باشد که با ارجاعاتی رو و مستقیم به آسانی قابل تشخیص هستند واین شناسایی سهل در خدمت به نقد و چالش کشیدن تفکر و مفهوم سوژه‌ها نبوده و کمکی به ایجاد گفتگو در این راستا با مخاطب نمی‌کند.

کما اینکه بخشی از این رویداد به جهت ارائه در گالری و عدم ایجاد التقاط با بخش دیگری از جامعه به صورت عام یا خاص در جهت رساندن پیام مورد نظر هنرمند الکن وعقیم مانده. اگر فرض بگیریم که هنرمند نسبت به دو رویکرد اشاره شده ادراک داشته و رفتار وی در جهت آگاه سازی دیگر هنرمندان صورت گرفته، باز هم عدم اطلاع رسانی و نمایش یک روزه این مجموعه بخش عمده‌ای از هنرمندان تازه‌نفس و غیر معروف را کماکان از درک و دریافت این پیام بی‌نصیب گذاشته. با تمام این اوصاف پی‌گیری دغدغه‌های به نمایش در آمده از سوی هنرمند به شرط غیر کپی بودن و دارا بودن ایده‌های خلاق می‌تواند دریچه جدیدی را در زمینه مفهوم این شیوه در بلندمدت به روی هنرمندان و دیگر مخاطبین گشوده وتابوی قهرمان‌پروری متکی به رفتار هنرمند را بشکند. هنر گرافیتی هنری جوان و نوپا در ایران است که اعتراض و نقد یکی از قابلیت‌های بالفعل آن محسوب می‌شود. نقد صریح، بی‌واسطه و متکی به مضامین قابل درک تصویری، که وجودش برای تعالی فرهنگ و هنر جامعه به شدت احساس شده و جای آن در هاله‌ایاز ابهام کماکان در حوزه‌های مختلف خالی است.

نظر بدهید

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر دهید.