تجسمی

teaserbox_2456046263

به سر و صدای ایستگاه گوش دهید

گونتر برگهاوس | نسترن گوران

درباره هنرِ ولف وُستل از میان هنرمندان هپنینگ (Happening) فعال در اروپای دهه­ ی ۶۰، به طور مشخص دو اجراگر اثرگذار، ولف وستل و ژان ژاک لبل بودند. ولف وستل را می توان پدر جریان هپنینگ اروپایی در نظر گرفت. بی­شک او یکی از هنرمندان پرکار این عرصه بود. ولف وستل با تولید بیست و هشت اثر در طی سالهای ۱۹۶۱ تا ۱۹۷۰، و به طور خاص بین ۱۹۶۴ تا … ادامه مطلب

۰۰-Armando-Marino-The-Raft-2000 (1)

هنر کوبا در سایه انقلاب

پویا شهرابی

در یک سال گذشته، کوبا مجددا در صدر اخبار قرار گرفت. یک بار به خاطر سفر باراک اوباما به هاوانا و تلاش دولتمردانِ دموکرات در آخرین فرصت­هایی که رأسِ قدرت بودن در اختیارشان قرار می­داد تا سود جویند و روابط تیره­ ی نیم قرن تخاصم را تلطیف کنند. در مرتبه دوم مرگِ فیدل کاسترو. پس از انقلابِ سال ۱۹۵۹ و به قدرت رسیدنِ جوانانِ خشمگین آمریکای لاتین به رهبری فیدل … ادامه مطلب

dfwbe7o

سیمای هنرمند سوری

پویا شهرابی

با نگاهی به آثار “تمام عزام” هنرمند معاصر سوری ۱ در ۱۸ دسامبر سال ۲۰۱۰ در اعتراض به خودسوزیِ محمد بوعزیزی کارگر تونسی، خیزشی مردمی در شمال آفریقا آغاز شد که امروز به عنوان دامنه ­دارترین جنبش مردمی قرن بیست­ ویک شناخته می­ شود. دولت­ کشورهای لیبی، مصر، تونس و یمن ساقط شدند، بحران در بحرین و جنگ در داخلِ مرزهای سوریه از پیامد­های این حرکتِ مدنی به شمار می­ … ادامه مطلب

art2

کُمای هنر در بستر سرمایه و بی‌معیاری

زهیر باقری نوع‌پرست

باومگارتن با مطرح کردن زیبایی‌شناسی، پیکان توجه را به بخشی از ادراک انسان جلب کرد که با عقلانیت قابل بررسی نیست.قرار هم نیست که این وجه از ادراک جایگزینی برای عقل یا عقلانیت باشد،بلکه بخشی است که از توجه قدرت به دور مانده بود و با شناسایی و بررسی آن امکان بهره‌برداری از کارکردهای سیاسی‌اش فراهم شد. در دوران روشنگری، لیبرال‌های انقلابی ب:/.- دنبال کنار زدن رژیم کهن بودند و … ادامه مطلب

stelarc_earonarm_lead

استلارک و اجرای مجازی در عصر پسا بشری

گونتر برگهاوس | نیما شهرابی

  با پایان قرن بیستم، حدود ۱۰ درصد جمعیت کشورهای غربی، به بیانی تکنیکی، سایبورگ[۱]شده­اند. آنها به واسطه­ ی دستگاه الکترونیکی تنظیم ضربان قلب و تاثیرات دارویی، زندگی خود را حفظ و طولانی­ تر می ­کنند و یا با مفصل ­های مصنوعی یا اندام­های پروتزی قادر به حرکت می­ شوند. در واقع تعامل با جهان اطراف با استفاده از سمعک­ها، حنجره­های مصنوعی و تقویت بینایی کیفیت دیگری یافته و بدن … ادامه مطلب

۱۲۱۸۹۹۷۷_۴۸۲۵۵۷۷۰۸۵۸۳۸۲۱_۶۳۸۴۹۴۴۲۵۹۴۲۸۳۰۶۲۳۹_n

مردمانی عادی که یکباره قهرمان می‌شوند

حسین گنجی

درباره نمایشگاه قرمزها و سبزها، آثار عباس کوثری در گالری AG هنر و اثر هنری همواره از دو وجه قابل بررسی و تامل است. یکی وجه پوسته و رویه است که به لحاظ ژانر و قالبی که در آن قرار گرفته است و سبک و سیاق هنری خود، باید مورد کنکاش قرار بگیرد که چقدر توانسته وجوه فنی کار را رعایت کند و دیگری که باید تنگاتنگ این موضوع پیش … ادامه مطلب

۰

صحنه‌پردازها

بهار احمدی‌فرد

«یک چیز نامرئی هست مثل دست، که نمی‌بینم اما احساسش می‌کنم و ادراکش می‌کنم. مرا هل می‌دهد این طرف و آن طرف … آهان! کمی سرتان را بالا بگیرید. ابروهاتان را از هم بازکنید. بخندید. چشمانتان به دوربین باشد. تا سه می‌شمارم. مواظب باشید حرکت نکنید والا عکستان بد از آب در می‌آید. حاضر! یک، دو، سه…» از داستان کوتاه عکاس نوشته بهرام صادقی قدمت اولین عکس صحنه‌پردازی‌شده‌ تقریباً به … ادامه مطلب

asd1

تهران محال

بهار احمدی‌فرد

درباره کتاب تهران بی‌گاه مهران مهاجر موضوع: عکس‌ها، ایران، تهران بخش نخست: مناظر شهری تهران، ۱۳۶۹ بخش دوم: تهران بی‌تاریخ، ۱۳۸۸ بخش سوم: تهران، بسته، ۱۳۹۲ داگر، مخترع شیوه عکاسی داگروتیپ، در یک نیم‌روز شلوغ سال ۱۸۳۸ از پنجره استودیوی خود از بلوار تمپل پاریس عکاسی کرد. بلوار باید پر از آدم‌هاو کالسکه‌ها بوده باشد، اما زمان‌ نوردهی بالای دوربین داگر باعث شد تنها سایه‌ای سیاه از مردی که ایستاده … ادامه مطلب

DSC_0692

بینال-اکسپو؛ آینه تمام قد ایران

نیما دهقانی

«اختصاصی انگار» درباره‌ی حضورهنری ایران دربینال ونیز واکسپوی میلان   ایتالیا امسال محل برگزاری مهم ترین اتفاقات حوزه هنر ،معماری و فرهگ بود. یکی دوسالانه ونیز که مهم ترین گردهمایی هنری دنیاست و دیگری اکسپو که هر چند سال یک بار برگزار می شود و امسال همزمان با دوسالانه ونیز در میلان، در محوطه ای عظیم و طراحی شده برای این منظور بر پا شد. دوسالانه ونیز محل گردهمایی کشورهای … ادامه مطلب

IMG_0082-N3 copy

هولناکی رو به ویرانیِ زیبا

حسین گنجی

درباره‌ی نمایشگاه تازه‌ی عکسهای مهرداد نراقی در گالری‌ای جی * « شما فقط یک طلوع و غروب آفتاب را در یک روز، شاهد هستید. هیچ روزی مثل امروز نیست. ممکن است دیگر چنین طلوع و غروبی را در این سیاره شبیه امروز، نیابید. یک عکاس خوب با علم ریاضی سر و کار دارد و احتمالات را هدر نمی دهد و فرصت را در می یابد.» گالن روول درست به همان … ادامه مطلب

IMG_8031

هنر برایِ خریداران؛ گزارش اختصاصی آرت فر استانبول

صالح تسبیحی

دهمین آرت فر استانبول هفته‌ی گذشته برگزار شد. آرت فر‌ها نمایشگاه‌های بزرگی هستند که در آن‌ها برگزار کننده با مشارکت گالری دار یا مجموعه دار دست به فروش مستقیم آثار هنری می‌زند. در نتیجه در آرت فر‌ها هدف اصلی فروش اثر هنری ست و معمولا افتتاحیه‌های آن‌ها مجمع بزرگ خریداران و مجموعه داران است. استانبول دارای دو آرت فر است که یکی چهار سال است توسط مدیران غیر تُرک برگزار می‌شود … ادامه مطلب

پاویون فرانسه

اکسپو میلان، بی ینال ونیز ۲۰۱۵-گزارش تصویری

نیما دهقانی

«اختصاصی انگار» ایتالیا امسال محل برگزاری مهم‌ترین اتفاقات حوزه هنر، معماری و فرهگ بود. یکی دوسالانه ونیز که مهم‌ترین گردهمایی هنری دنیاست و دیگری اکسپو که هر چند سال یک بار برگزار می‌شود و امسال همزمان با دوسالانه ونیز در میلان، در محوطه ای عظیم و طراحی شده برای این منظور بر پا شد. دوسالانه ونیز محل گردهمایی کشورهای مختلف دنیاست، که در پاویون‌های خود به معرفی هنر کشور خود … ادامه مطلب

Venice_Art_Biennale_2015_1-590x400

چرا بی‌ینال ونیز مهم است؟

سارا رسولی

این بی‌ینال نسبت به بی‌ینال های دیگر در عالم هنرهای تجسمی مهم‌تر بوده زیرا قدیمی‌تر است و به عنوان یک مقیاس جهانی برای هنر مدرن و معاصر محسوب می‌شود و از بدو تاسیسش به مرور تمام شاخه‌های هنری را در برگرفت و تمام هنرمندان از سراسر جهان توانستند آثار خود را در این نمایشگاه بزرگ و جهانی به نمایش درآورند. تولد «دوسالانه ونیز» در ۱۹ ایپریل سال ۱۸۹۳ در ونیز … ادامه مطلب

ob_d6610e_parole-1

تنها نمایشگاه اختصاصیِ طراحی در اروپا

صالح تسبیحی

تنها آرت فیر اختصاصی طراحی در اروپا، مارچ امسال (فروردین ماه) در مرکز پاریس برگزار شد. نهمین دوره نمایشگاهِ «Drawing Now» با حضور هنرمندان متعدد و معتبر در یک سالن بزرگ برپا شد. این نمایشگاه امسال با شرکت ۷۳ گالری در قالب و موضوعات مختلف برپا شد. طراحی مکان فعلی و موقعیتِ نمایشگاه (Carreau du Temple) و همچنین برگزاری کارگاه و مصاحبه و… خواستِ برگزار کنندگان و مخاطبانِ پیشین نمایشگاه … ادامه مطلب

IMG_4443

نگاهِ شرقی- غربی در آرت فیر بزرگ فرانسه ۲۰۱۵

صالح تسبیحی

آرت فیر معتبر و بزرگ فرانسه در ماه مارچ امسال (مصادف با فروردین) در گراند پاله‌ی پاریس برگزار شد. در این نمایشگاه۱۴۵ گالری از ۲۰ کشور شرکت داشتند. ۳۰ نمایشگاه انفرادی (سولو شو) نیز در این آرت فیر برگزار شده است. آرت فیر فرانسه بخش‌های جنبی جالب توجهی هم به همراه دارد. در این گزارشِ اختصاصی، نگاهی اجمالی به این نمایشگاه خواهیم داشت. آرت فِیر فرانسه ۲۰۱۵ نمایشگاه امسال بارِ … ادامه مطلب

۱۲۰۳۸۵۲۸_۱۰۳۴۵۲۲۰۱۹۹۱۶۰۲۹_۸۳۱۹۰۳۷۱۰۱۷۹۷۷۵۸۲۴۵_n

معنای انواع مرگ

باربد گلشیری | مجتبی امینی

گفتگوی باربد گلشیری با مجتبی امینی  نمایشگاه انفرادی مجتبی امینی با عنوانِ “خبط”. خرداد ماه ۱۳۹۵.گالری محسن باربد گلشیری: نام نمایشگاه را گذاشته‌ای «خبط» و چند دلالت «خبط» شده است مدخل نمایشگاه: «سخت زدن کسی را. سخت زیر پا لگدمال کردن. زدن شتر دست خود را بر زمین. به شمشیر زدن قوم را. بر گزاف و بیراه رفتن به شب.» از سوی دیگر، گمان می‌کنم مثل بویس، کیفر و فیض‌جو … ادامه مطلب

IMG_5996

نظم ویرانگر

صالح تسبیحی

گفت و گو با هامد جابرها در بارهٔ نمایشگاه تازه‌اش” شدن” ذهنِ هامد جابرها از آن دست اذهانی ست که پیچیدگی هاشان در پس و پُشت سکوت‌ها و تو داری‌ها پنهان مانده و گفتن و شنیدن را سخت کرده. از این روست که وقتی با نمایشگاهی آنقدر متفاوت روبرو می‌شوی که در آن میوه، نان و خوراکی‌های دیگر در موقعیتِ زوال و کپک زدگی قرار گرفته و بعد در ژلاتین … ادامه مطلب

۹

بله، موجودات خطرناکی هستیم!

صالح تسبیحی

گفت‌و‌گو با سارا عباسیان از آغاز، میان این همه شاخه‌های هنر چه شد که رفتی سراغ نقاشی؟ من عاشق نقاشی کشیدن هستم. دوست دارم دائم هی بکشم و بکشم. ساعت‌ها زمان می‌گذرد و من مشغول‌ام. از این خاصیت نقاشی خوشم می‌آید و باعث شد به سمتش کشیده شوم. یعنی فقط وقت گذراندن برات مهم است؟ فقط این نیست. مهمترینش این است. اما فرا‌تر از آن هرآنچه درونم هست با نقاشی … ادامه مطلب

01

سبکِ من صداقت است

صالح تسبیحی

گفت‌و‌گو با حسین ماهر با توجه به نمایشگاه تازه‌اش و موضوعات دیگر   حسینِ ماهر گذشته از آنکه یک نقاش باشد، یک متفکرِ صمیمی و مستقل است که در صحبت‌هایش می‌توان نکات و جزییات زیادی شنید و آموخت. روحیات و خصوصیات حسین ماهر در وضعیت کنونی جامعه و هنر ایران هنوز سالم مانده و خودش را به دور از هیاهویهای بسیارانِ تجارت پیشهٔ شلوغ کننده نگاه می‌دارد. این روحیه به … ادامه مطلب

wer

استمرار و هستی بی‌پایان

صالح تسبیحی

علی یار راستی به تازگی نمایشگاه نخست انفرادی خود را برگزار کرده است. او متواضعانه نام این نمایشگاه را «پیش در آمد» گذاشته و آثارش را به وسیلهٔ ویدئو خلق کرده و ارائه داده. این گفت‌و‌گو به انگیزه و بیش از هر چیز راجع به آثار نمایشگاه پیش در آمداست. * نوعی آرامش و مراقبه در آثارت هست. برخوردی بدون عجله و خلاف آنچه در روزمرگی‌های کنونی ماست، آرامشی را … ادامه مطلب

gal115

دیر رسیدگان

صالح تسبیحی

به گمان من وقت آن فرارسیده و چه بسا بسیار هم دیر شده است که به یک بازنگری در باره‌ی نقشِ غیر قابل انکارِ هنر برای هویت سازی و ظاهر پردازی نزدیک شویم. ظاهر پردازان که من آنها را دیر رسیدگان هم می نامم، مشخصه هایی مشترک دارند که بر می شمرم : آنها با رصد کند و غیر حضوری در گوشیهایشان، یک محیط یا یک صنف را کشف و … ادامه مطلب

photo_2017-02-12_05-21-39

ورووژا

شوكا حسينى

درباره‌ی نمایشگاهِ نقاشی های هیرو شیخ الاسلامی در گالری ثالث واژه‌ای که شورانگیز است چون معنای خودش؛ همه‌چیز دایره‌وار است، گویی درون دایره‌ی هستی قدم می‌زنی با زنان که دایره‌وار می‌رقصند و نماد طبیعت و زایش و تکوینند در دورهای ادامه‌دار مانند خود واژه‌ی ورووژا که هم از نظر بصری و هم معنایی، دایره‌وار است. هیرو شیخ‌الاسلامی نقاشی‌ست که جان کردها را به ‌درستی در آثارش منتقل کرده‌است، استفاده از … ادامه مطلب

Kamgouyan01

فراموشیِِ وضع حاضر

بهرنگ صمدزادگان

درباره اسرارالنُّسیان. نمایشگاه تازه‌ی امیرنصر کم گویان در گالری آران آثار امیرنصر دوره‌هایی از تاریخ –تاریخ هنر- را به یاد می‌آورد که هنرمند در جستجوی پیدا کردن نسبت خود با جهان و شیوه‌هایی برای نمایش این نسبت بود؛ خود را مظروف و طبیعت را ظرفِ بودنِ خود میدانست. این آثار از ظاهری پیچیده برخوردارند که برآمده از پیچیدگی همین رابطه است. ذهن انسان در بر آوردن نیازها و پاسخ به … ادامه مطلب

AK-quote1-(1)

یکه و تنها، راه رونده‌ی لبخند بر لب

صالح تسبیحی

در زیست و مرگ عباس کیارستمی عباس کیارستمی اکنون نه یک نام و یک شخص که روی دو پا راه می‌رود، مردی که با عینک و لبخند دائمش آشنا بود و حضورش بی‌آنکه بدانی، پشتیبان هنر ایران معاصر. اکنون او مدفون زیر خاک است، و حضورش تبدیل شده به یک نشانه، روشن و و آشنا و ماندنی. این نشانه همچون برف، (ه‌مان برفی که در اکثر عکس‌هایش همه چیز را … ادامه مطلب

۵۶-۳۹۴۸۱۱۹-۲۶۸۷۳۷۳۸۵۷-۳b5b681e13-o

شهردر دستانِ ماست( یا باید باشد!)

صالح تسبیحی

وقتی از هنرسخن می گوییم به طبع چندان که بهتر از من می دانی دیگر آن بخش از اعمال آدمیان نیست که لزوما سفارش دهنده ای باشد و مسجد و کلیسایی و فِرسک و نقاشی و حتی بیلبورد و هر آنچه” بفرموده” خلق می وشد و هنرمند بخت برگشته برای معاش مجبور است تن به سفارش بدهد. اکنون چند قرن هست هنر یعنی آنچه از بطن و درون و روح … ادامه مطلب